15.04.2023 набрав чинності Закон України від 20.03.2023 № 2971-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким, зокрема, вносяться зміни до Кодексу України з процедур банкрутства, якими:
Усуваються у всьому тексті Кодексу технічні неузгодженості у термінах, прогалини та недоліки, приведення Кодексу у відповідність до ГПК України, ЗУ «Про виконавче провадження».
Врегульовується впровадженням автоматизованої системи «Банкрутство та неплатоспроможність» - сукупність програмно-технічних і телекомунікаційних засобів, що забезпечують збирання, зберігання, облік, пошук, узагальнення, надання відомостей про хід провадження у справі про банкрутство та фінансово-економічні показники боржника, формування Єдиного реєстру боржників, відносно яких відкрито провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), Єдиного реєстру арбітражних керуючих України, функціонування електронного кабінету арбітражного керуючого.
Встановлюється, що:
- під час розгляду справ про банкрутство щодо боржника з метою зменшення строків провадження у справі про банкрутство господарський суд керується принципом процесуальної економії;
- заяви (позовні заяви) учасників провадження у справі про банкрутство або інших осіб у спорах, стороною в яких є боржник, розглядаються в межах справи про банкрутство (неплатоспроможність) за правилами спрощеного позовного провадження, але суд може прийняти рішення про розгляд справи за правилами загального позовного провадження за заявою позивача;
- матеріали справи, в якій стороною є боржник, провадження в якій відкрито до або після відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), за ініціативою учасника справи або суду невідкладно, але не пізніше 5 робочих днів, надсилаються до господарського суду, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство;
- залишення без розгляду позову кредитора про стягнення з боржника грошових коштів у разі, якщо позивачем-кредитором у такому спорі подано у справі про банкрутство боржника заяву з грошовими вимогами до боржника;
- зміна боржником зареєстрованого місцезнаходження або місця проживання після подання кредитором або боржником заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство не впливає на зміну територіальної підсудності господарського суду;
- оскарженню у касаційному порядку підлягають постанови апеляційного господарського суду, прийняті за результатами перегляду таких судових рішень:
- ухвали про відкриття провадження у справі про банкрутство;
- ухвали попереднього засідання;
- ухвали за результатами розгляду грошових вимог кредиторів, поданих після закінчення строку, встановленого для їх подання;
- ухвали про закриття провадження у справі про банкрутство;
- постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або процедури погашення боргів боржника;
- рішень, прийнятих за результатами розгляду заяв, поданих у межах провадження у справі про банкрутство;
- до апеляційного або касаційного суду направляються матеріали справи у витребуваній ухвалою апеляційного чи касаційного суду частині. Суд, який розглядає апеляційну чи касаційну скаргу, може витребувати справу про банкрутство у повному обсязі за власною ініціативою. Належним чином засвідчені копії справи або частини справи залишаються в господарському суді для подальшого здійснення провадження у справі про банкрутство. Матеріали справи, які стосуються заяви (позову), поданої (поданого) в порядку, визначеному ст.7 цього Кодексу, направляються до апеляційного чи касаційного суду в повному обсязі;
Удосконалюються порядок відбору арбітражних керуючих та їх діяльність у справах про банкрутство.
Уточнені:
- вимоги до даних, які мають містити заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство, та документів, які мають бути подані із заявою;
- порядок розгляду судом заяв кредиторів про відкриття провадження у справі про банкрутство, у разі подання до відкриття провадження двох чи більше таких заяв. Заяви розглядаються в одному судовому засіданні, за результатами якого за заявою, що подана першою, у разі її відповідності вимогам цього Кодексу, відкривається провадження у справі про банкрутство, інші заяви суд залишає без розгляду, що не перешкоджає зверненню такого кредитора як конкурсного з вимогами до боржника;
- обов’язок боржника звернутися до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі та відповідальність його органів управління у разі порушення цього обов’язку;
- порядок розгляду у справі про банкрутство за заявою арбітражного керуючого або кредитора, поданою в порядку, визначеному ст.7 цього Кодексу, (передбачено дії суду у разі задоволення заяв та прийняття рішення з цих питань, а саме: може визнати недійсними правочини або спростувати майнові дії, вчинені боржником після відкриття провадження у справі про банкрутство або протягом трьох років, що передували відкриттю провадження у справі про банкрутство, якщо вони порушили права боржника або кредиторів, з таких підстав;
- положення щодо відповідальності за зобов’язаннями боржника осіб, які вчинили, погодили правочини або вчинили майнові дії, а у межах суми завданих боржнику такими майновими діями збитків;
- відповідальність керівника боржника у разі вчинення значних правочинів без згоди комітету кредиторів шляхом відшкодування збитків, завданих такими діями;
- процедура виявлення кредиторів, порядок визначення розміру кредиторських вимог та їх визнання або відхилення, порядок оскарження ухвал, які постановлені за наслідком розгляду цих заяв;
- питання, які вирішуються під час попереднього засідання, та порядок оскарження ухвал, постановлених за результатом їх розгляду;
- порядок прийняття зборами кредиторів рішення про звернення до господарського суду з клопотанням про введення процедури санації та призначення керуючого санацією та розгляд судом такого клопотання;
- відповідальність посадових осіб банкрута за непередання ліквідатору бухгалтерської та іншої документації шляхом зобов’язання відшкодувати збитки, завданих таким ухиленням;
- повноваження ліквідатора під час проведення ліквідаційної процедури, зокрема щодо використання одного (ліквідаційний) рахунку боржника в банківській установі, на який перераховуються залишки коштів з інших рахунків; порядок оплати витрат, пов’язаних з проведенням ліквідаційної процедури;
- особливості продажу майна банкрута, зокрема у разі продажу на аукціоні в ліквідаційній процедурі майна банкрута у вигляді єдиного майнового комплексу покупець усього вказаного майна боржника є правонаступником боржника в цій частині, у зв’язку з чим відсутні підстави для переоформлення документів та/або внесення змін до документів, що засвідчують права такої юридичної особи на володіння, користування, розпорядження майном, переоформлення ліцензії та інших документів дозвільного характеру, внесення змін до договору оренди та/або його переоформлення щодо землі та іншого майна боржника;
- черговість задоволення вимог кредиторів та строк, в межах якого здійснюється задоволення вимог забезпечених кредиторів та кредиторів однієї черги;
- дії ліквідатора та кредиторів у разі відсутності у боржника майна та майнових активів та виявлення після закриття провадження у справі про банкрутство майна банкрута, достатнього для покриття витрат, пов’язаних з провадженням у справі, наслідки непоновлення провадження у справі про банкрутство (за рішенням суду таке майно переходить у власність відповідної територіальної громади або у державну власність;
- наслідки ліквідації боржника (звільнення працівників, зберігання документів тощо);
- порядок продажу майна на аукціоні через електронну торгову систему;
- відповідальність замовника аукціону через порушення порядку підготовки аукціону, порушення оператором електронного майданчика порядку реєстрації, надання доступу до аукціону, невиконання ними інших дій, передбачених цим Кодексом, або порядку продажу майна на аукціоні;
- порядок передачі майна, майнових прав переможцю аукціону, документів, які є підставою для реєстрації права власності або іншого майнового права на рухоме майно в порядку, передбаченому законодавством;
- підстави та особливості закриття провадження у справі про банкрутство (розширені, зокрема: смерті, оголошення померлим або визнання безвісно відсутнім боржника - фізичної особи; затвердження звіту ліквідатора в порядку, передбаченому цим Кодексом; укладення мирової угоди між боржником та кредиторами відповідно до ст. 192 ГПК України; прийняття рішення про приватизацію боржника, яким є державне підприємство або господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі);
- особливості банкрутства державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50% (особливі вимоги до арбітражних керуючих та дії Державного органу приватизації, який має прийняти рішення про припинення приватизації та звертається до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство суб’єкта господарювання, єдиний майновий комплекс або пакет акцій (часток) якого є об’єктом приватизації, особливості продажу майна такого підприємства у процедурі банкрутства )
- особливості повноважень арбітражного керуючого у справах про неплатоспроможність фізичних осіб (приведено у відповідність до судової практики та розширені повноваження);
- підстави для відкриття провадження у справі про неплатоспроможність фізичної особи (в т.ч. виключено підставу про прострочені зобов’язання боржника перед кредитором у розмірі не менше 30 МЗП (204 тис.грн);
- вимоги до декларації про майновий;
- порядок введення мораторію у справах про неплатоспроможність (виключено строк введення мораторію – тепер безстроково) та необхідність повідомлення відповідного органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, у якого перебуває виконавче провадження на виконанні;
- зміст плану реструктуризації боргів (доповнено інформацією щодо розміру суми, яка щомісяця виділятиметься для погашення наявних у боржника обов’язкових періодичних зобов’язань (виплата аліментів тощо) та порядок задоволення вимог кредиторів - згідно з планом реструктуризації боргів боржника;
- підстави для відмови у затвердженні плану реструктуризації боргів боржника;
- обов’язки боржника після припинення повноважень керуючого реструктуризацією щодо ведення реєстру вимог кредиторів та надання щокварталу відомостей про стан виконання плану реструктуризації боргів боржника до державного органу з питань банкрутства та на вимогу господарського суду.
Крім того, доповнено частину 6 статті 12 ЗУ «Про приватизацію державного і комунального майна») повноваженнями органу приватизації щодо прийняття рішення про звернення до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство щодо відповідного об’єкта, не проданого в порядку, передбаченому частинами восьмою - одинадцятою статті 15 цього Закону.
Відомості щодо Закону:
14.04.2023 – опубліковано
15.04.2023 – набрав чинності
З повним текстом можна ознайомитися за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2971-20#Text